Δευτέρα 14 Νοεμβρίου 2016

Η διαθεματική αξιοποίηση των αρχών της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης μέσα από το Αναλυτικό Πρόγραμμα του Δημοτικού Σχολείου Νικολάου Γ., Επίκ. Καθηγητής, Π.Τ.Δ.Ε., Παν. Ιωαννίνων

Περίληψη Το μεταναστευτικό ρεύμα προς την Ελλάδα, το οποίο παρατηρείται κατά την τελευταία εικοσαετία, άνοιξε και στη χώρα μας, έστω και καθυστερημένα, τον επιστημονικό διάλογο σχετικά με τα θέματα της διαπολιτισμικότητας και της διαπολιτισμικής εκπαίδευσης. Σήμερα πια, οι περισσότεροι συμφωνούμε ότι το σύγχρονο σχολείο θα πρέπει να αρδεύεται από τις αρχές της διαπολιτισμικής θεωρίας, αφού ένα από τα προτάγματα για την εκπαίδευση κατά τον 21ο αιώνα είναι το «να μάθουμε να ζούμε μαζί με τους άλλους». Η διαπολιτισμική εκπαίδευση, ωστόσο, δεν είναι μία ανεξάρτητη και αυτοτελής ενότητα, η οποία θα μπορούσε να εισαχθεί ως ξεχωριστό μάθημα μέσα στο σχολικό Πρόγραμμα Σπουδών. Αντίθετα, η διεθνής βιβλιογραφία κατατάσσει τη Διαπολιτισμική Εκπαίδευση στην ίδια κατηγορία με άλλα γνωστικά αντικείμενα, όπως για παράδειγμα την Εκπαίδευση για την Ειρήνη, την Εκπαίδευση για τα Ανθρώπινα Δικαιώματα και τη Βιώσιμη Ανάπτυξη, τα οποία αντί να αποτελούν ανεξάρτητα μαθήματα, μπορούν να τέμνουν εγκάρσια το Πρόγραμμα Σπουδών. Με τον τρόπο αυτό, μάλιστα, οι έννοιες που εμπεριέχονται σ’ αυτές τις γνωστικές περιοχές γίνονται καλύτερα αντιληπτές από τους μαθητές. Ίσως είναι μία ευτυχής συγκυρία το γεγονός ότι το ελληνικό Δημοτικό Σχολείο έχει μπει, κατά τα τελευταία χρόνια, σε μία διαδικασία αλλαγής των παραδοσιακών Προγραμμάτων Σπουδών, με στόχο την αξιοποίηση της διαθεματικής διδακτικής προσέγγισης των διαφόρων γνωστικών αντικειμένων και μαθημάτων. Η διαθεματική προσέγγιση είναι ο προνομιακός τρόπος εισαγωγής των διαπολιτισμικών αρχών και εννοιών στο σχολικό Πρόγραμμα Σπουδών. Δεν είναι, όμως, και ο πιο εύκολος. Απαιτείται θεωρητική γνώση και πρακτική εξοικείωση των εκπαιδευτικών με τη νέα φιλοσοφία και τις μεθοδολογικές της απαιτήσεις. Στην κατεύθυνση αυτή, το Εργαστήριο Μελετών Απόδημου Ελληνισμού & Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης έχει, κατά τα τελευταία χρόνια, προσανατολίσει τη δράση του στη θεωρητική και πρακτική κατάρτιση των εκπαιδευτικών σχετικά με τη διαθεματική προσέγγιση των αρχών και των εννοιών της διαπολιτισμικότητας. Η εμπειρία μας, μας έχει δείξει ότι όταν υπάρχει επιστημονική αυστηρότητα και προσήλωση στις θεωρητικές αρχές της διαθεματικότητας και παράλληλα διασφαλίζεται και η πρακτική άσκηση των εκπαιδευτικών στην διαθεματική προσέγγιση της διδασκαλίας των αντικειμένων, τα αποτελέσματα μπορούν να είναι ενθαρρυντικά. Στην εισήγησή μας παρουσιάζουμε τέτοια δείγματα διδασκαλιών διαφόρων αντικειμένων – μαθημάτων, όπου προσεγγίζουμε διαθεματικά έννοιες της διαπολιτισμικής θεωρίας και τα οποία μπορούν να θεωρηθούν ως ενδεικτικά παραδείγματα μιας συγκεκριμένης μεθοδολογικής πρότασης. Περισσότερα στην πηγή:http://www.diapolis.auth.gr/diapolis_files/drasi9/ypodrasi9.2b_2013/2_%CE%98%CE%B5%CF%89%CF%81%CE%B7%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AC%20%CE%9A%CE%B5%CE%AF%CE%BC%CE%B5%CE%BD%CE%B1/2.2_%CE%94%CE%B9%CE%B1%CF%80%CE%BF%CE%BB%CE%B9%CF%84%CE%B9%CF%83%CE%BC%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%95%CE%BA%CF%80%CE%B1%CE%AF%CE%B4%CE%B5%CF%85%CF%83%CE%B7/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE%20%CE%B1%CE%BE%CE%B9%CE%BF%CF%80%CE%BF%CE%AF%CE%B7%CF%83%CE%B7%20%CF%83%CF%84%CE%BF%20%CE%91%CE%A0.pdf

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου